در این نوشتار به نقد فیلم Nobody 2021 به کارگردانی ایلیا نیشولر و بازی باب ادنک میپردازیم. در ادامه با نقد فیلم هیچکس در سایت تکراتو همراه ما باشید.
سالهاست که مخاطبان سینما باب ادنک را به عنوان سائول گودمنِ وکیل در جهان برکینگ بد میشناسند. در فیلم Nobody یا همان فیلم هیچ کس این بازیگر سعی میکند یک ستاره اکشن هالیوودی باشد که در یک سکانس و با دست خالی چهار پنچ نره غول آمریکایی را بزند که میزند و در سکانسهایی مشابه با عالم و آدم درگیر شده و روحیه ابرقهرمان پروری هالیوود را زنده نگه دارد.
این فیلم توسط دریک کولستاد نویسنده سری جانویک نوشته شده است. همان طور که از چنین نویسندگانی انتظار میرود ابایی از نوشتن صحنه های فانتزی معروف هالیوودی ندارند و درین فیلم هم چنین فضایی حاکم است.
به دلیل این ارتباط مقایسه بین جانویک و فیلم هیچکس برای بنده بسیار آسان است و جلوی خودم را نمیگیرم که از فیلمنامه این فیلم دلخوشی نداشته باشم. البته من هیچ مشکلی با فانتزیهای اینچنینی در سینما ندارم و لطافت خاصی درین ژانر میبینم به شرطی که خود فیلم منطق خودش را نقض نکند و با شعور مخاطب بازی نکند.
اکشنی فانتزیک با ته مایه های درام از جنس هالیوود
فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم هیچکس خواهید خواند به شرح زیر است:
برخورد بنده با اسم فیلم تداعی نام خواننده مورد علاقه ام در حوزه رپ و نام فیلم مورد علاقه شخصیم بود: Mr Nobody فیلمی در ژانر علمی تخیلی که اساسا هیچ ربطی به این فیلم مورد بحث ما ندارد اما در دلم بارقه های امیدی را به واسطه این تداعی بوجود آورد که در ادامه با یاس همراه شد.
این اثر متاسفانه و مطلقا هیچ آرزویی ندارد. خیالپردازی نمیکند. تمام تلاش کارگردان در چند سکانس اکشن و تیپسازی، اخته شده است. فیلم هیچکس انتظار اکشن سختگیرانه ای را که مخاطبان انتظار دارند هم نمیتواند به درستی برطرف کند. همچنین داستان فیلم تاثیر عاطفی مورد انتظار کارگردان را روی مخاطب نمیگذارد.
در ژانویه ۲۰۱۸ اعلام شد که باب اودنکرک به جمع بازیگران این فیلم پیوسته است و ایلیا نایشولر کارگردانی فیلمنامهای از درک کلستاد را بر عهده دارد.
اودنکرک همچنین به عنوان تهیه کننده این فیلم فعالیت خواهد کرد در حالی که دیوید لیچ نیز تهیه کنندگی را بر عهده خواهد داشت. کلستاد به همراه مارک اس. فیشر و توبی مگوایر به عنوان تهیه کننده اجرایی فعالیت میکند . STX Entertainment قرار بود این فیلم را توزیع کند. در آوریل ۲۰۱۹ Universal Pictures حق پخش فیلم را از STX به دست آورد.
بیشتر بخوانید:
نقد فیلم گودزیلا علیه گ 2021 : گودزیلا شکست میخورد!
نقد فیلم لیگ عدالت اسنایدر کات 2021 : یک دفاعیه غافلگیر کننده
در اکتبر ۲۰۱۹ کانی نیلسن و کریستوفر لوید به جمع بازیگران فیلم پیوستند و در نهایت در ۱۰ دسامبر سال ۲۰۲۰ یونیورسال تصمیم گرفت با طرح اصلی خود برنامه ریزی کند و آن را برای اکران در تاریخ ۲۶ فوریه برنامه ریزی کند.
نقد فیلم Nobody 2021
در فیلم هیچ کس باب ادنک در نقش هاچ منسل یک مرد خانه و خانواده است که در شرایط مالی متوسطی زندگی میکنند. او در همان کارهای روزمره گیر کرده و یک زندگی نسبتا پیش پا افتاده را اداره میکند.
این روند تا زمانی ادامه پیدا میکند که به خانه او دستبرد میزنند و این جرقه ای میشود برای همان طرح تکراری و اینروزها همه گیر شده در سینمای هالیوود: عصیان شخصیت اول فیلم و موتاسیون او به نوعی از جوکر، که همانطور که عرض کردم اینروزها مورد توجه سینماگران و مخاطبان سینمای اینروزهای جهان است.
موردی که به مشاهبش در نقدی که برای فیلم Promising Young Woman در سایت تکراتو نوشته بودم اشاره کردم. فیلمی که اینروزها در چندین شاخه هم کاندیدای اسکار 2021 شده است و موجبات خنده من را فراهم کرده است.
برگردیم به نقد فیلم خودمان. هاچ منسل قصه ما بعد از این دستبرد که آنرا برای خود شکستی عمیق تلقی میکند از خوابی طولانی مدت بیدار میشود و سعی میکند آدم عصیانگری شود. تعجب نکنید شخصیت پردازی در همین حد ضعیف و بچگانه اتفاق میافتد.
طولی نمیکشد که او تبدیل به کسی میشود که در مقابل ظلم ایستادگی میکند. این رویکرد جدید هاچ را در معرض دید رئیس مافیای مواد مخدر یولیان کوزنتسوف (با بازی الکسی سربرایکوف) قرار میدهد و باعث میشود که هاچ برای بقای خود علیه گروهی از روسها بجنگد. روسهای کلاسیک سینمای هالیوود که اغلب خلافکار هستند یا در بهترین حالت تاجر ها.
نقد فیلم Nobody 2021
فیلمنامه کولستاد برخی از ترفندها را از جان ویک به عاریه گرفته است که به خوبی نمایان است. مولف اثر میخواهد هاچ را به عنوان مردی با گذشته ای خشن ترسیم کند و میخواهد به سراغ ماجراجویی تازهای برود.
متأسفانه این زاویه دید در فیلم Nobody درنیامده و مشخص نیست زیرا این فیلم به سختی از سطح زندگی خانوادگی هاچ فراتر میرود. شخصیت پردازی همسر و دوفرزند او به هیچ وجه درنیامده است. کارگردان از اعضای خانواده او به عنوان دستگاه هایی استفاده کرده که برای نشان دادن وضعیت فعلی هاچ به کار فیلمساز میآید و لاغیر.
به انضمام کلک ریزی که معمولا این دست از فیلم سازان درجه سه بکار میبرند: شخصیتهای کناری را ضعیف کن تا نقص اصلی به چشم بیاید و با این کلک ضعف خود را در شخصیتپردازی نقش اول پوشش میدهند.
بیشتر بخوانید:
نقد مستند معضل اجتماعی ؛ مدل سازی انسانی
نقد مستند شکارچیان ترافل ؛ دنیای در حال مرگ
این ضعفهایی که اشاره کردم آثار ماتاخر دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد. این باعث میشود که سکانسهای اکشن بعدی به جای کاتارسیس شما را به حسی نزدیک به کلاریزماتیک بودن شخصیت نقش اول نزدیک کند. زیرا هیچ کس فاقد یک احساس جذاب برای جلب نظر بینندگان است. این روایت به دلیل عدم وجود قصهای غنی و جالب برای جلب نظر مخاطب بیشتر صدمه می بیند.
نقد فیلم Nobody 2021
کارگردان فیلم هیچکس ایلیا نایشولر مشهور است به هاردکورکار هنری سینمای هالیوود. او به وضوح در دنیای خود چرخ میزند و در حال ساخت مجموعهای از مجموعه های اکشن سرگرم کننده است. اما فیلم هیچکس حتی نزدیک به جان ویک یا عناوین مشابه هم نمیشود.
اما آنها هنوز هم پر از خشونت است تا به شما کمک کند تا به ی وگرافیکی از خشونت هالیوودی برسید. در کارگردانی فیلم و در درجه اول در زوایای وسیعتر با کمبود کات مواجه میشویم. با توجه به نحوه فیلمبرداری این فیلم به راحتی میتوان گفت که کارگردان اثر خود را به جان ویک متعهد کرده است که قطعاً به صحنه های اکشن کمک می کند تا با تأثیرگذاری در نظر گرفته شده جریان پیدا کنند و به دل مخاطب بنشینند.
اما از نظر داستانی صحنه ها بندرت چیزی غیر از هیجانات سطحی را روایت میکنند. اما کسانی که مثل بنده به دنبال یک موضع سختگیررانه هستند احتمالاً چیزی برای لذت بردن پیدا نمیکنند. دعوا در اتوبوس که در اوایل فیلم اتفاق می افتد یک سکانس است که بیش از بقیه برجسته شده.
کارگردان اثر حضور در صفحه نمایش و جذابیت کاری موردعلاقه خود را به گونه ای کانالیزه میکند که هاچ را به شخصی تبدیل کند که مخاطبان بتوانند از آن لذت ببرند. بخشی از جذابیت انتخاب بازیگران وی و آنچه در فیلم به خوبی کارکرد دارد این است که او نمونه اولیه این نوع نقش ها را نمیآفریند اما با این وجود راهی پیدا میکند که آن را به شکل قانع کننده ای اجرا کند.
از صحنه های دراماتیک و کمدی کارگردان نیز به خصوص در صحنه هایی که هاچ به زندگی و انتخابهای خود میاندیشد در فیلم به خوبی استفاده میشود. با این حال او مجبور است کل بار فیلم را روی دوش خود تحمل کند زیرا همانطور که پیش تر اشاره شد بسیاری از نقشهای دیگر به درستی پرداخته نشده اند.
بیشتر بخوانید:
نقد فیلم ماهی کوچک 2021 ؛ شیوع ویروسی جدید
چرا باید منتظر فیلم ماتریکس 4 باشیم؟
بازیگران نقش مکمل متشکل از نامهای بزرگی مانند کانی نیلسنریال کریستوفر لوید و دیگران کار زیادی ندارند. این بدان معنا نیست که کسی در Nobody عملکرد خیلی بدی ارائه میدهد.
نقد فیلم Nobody 2021
به جای جان ویک بعدی بهتر بود نوبادی را میساختند و ساختند. که این میتواند برای برخی ناامید کننده باشد. البته که سرگرم کننده است که کارگردان در این مرحله از زندگی حرفه ای خود چیز جدیدی را امتحان میکند (از نظر خودش).
اما فیلم هیچکس به وضوح نمیداند آن چیز جدید چیست و هرگز خود را خیلی جدی نمیگیرد و محصول نهایی در حد سرگرمی باقی میماند. البته بنابر ضرب المثلی ترکی: هر محصولِ کوری یک خریدار کور هم دارد. بنابراین کسانی که به دنبال اکشنی شیک و تین ایجری هستند ممکن است به هیچکس دسترسی پیدا کنند.
نقد فیلم Nobody 2021
فیلم دلهرهآور یا تریلر (thriller) یا تعلیقی (suspense) یک ژانر فیلم است که در مخاطب اضطراب و دلهره و حس تعلیق ایجاد میکند. فیلمساز در این ژانر بهرهبرداری ویژهای از عنصر تعلیق میکند که در بیشتر داستانهای این فیلمها دیده میشود.
تنش در فیلم به وسیله به تأخیر انداختن در چیزی که مخاطب اجتنابناپذیر میداند و از طریق موقعیتهای تهدیدآمیز یا گریپذیر ایجاد میشود.
مخفی کردن اطلاعات مهم از بیننده، صحنههای مبارزه و تعقیب و گریز در این ژانر متداول است. معمولا در فیلمهای دلهرهآور زندگی تهدید میشود، مانند زمانی که شخصیت اصلی متوجه نمیشود وارد یک موقعیت خطرناک شده است.
شخصیتهای فیلمهای دلهرهآور با یکدیگر یا با یک نیروی خارجی در تضاد هستند، که گاه میتواند انتزاعی باشد. شخصیت اصلی معمولاً در برابر یک مسئله مانند فرار، مأموریت یا رمز و راز قرار میگیرد.
ژانر دلهرهآور معمولاً با ژانرهای دیگر ترکیب میشود. ژانرهایی مانند فیلم اکشن، فیلم ماجراجویی، فیلم فانتزی و فیلم علمی تخیلی. ژانر فیلم ترسناک نیز پیوند نزدیکی با ژانر دلهرهآور دارد چرا که هر دو تنش و اضطراب ایجاد میکنند.
یک مضمون معمول در فیلمهای دلهرهآور شامل قربانی بیگناهی است که دربرابر جنون قرار میگیرد. همانطور که در فیلم ربهکا هیچکاک دیده میشود؛ جایی که خانم دانورس سعی میکند خانم وینتر را ترغیب کند که پایین بپرد.
البته که این قیاس به خودی خود معالفارق است. مقایسه هیچکاک و نیشولر را عرض میکنم اما نیشولر میتوانست با همان فیلمنامه ضعیف هم مارا معلق نگه دارد و دست کم اندکی از امکانات ژانری که خود را سردردارش میداند استفاده کند.
پیش تر اساس و تعریف فیلمهای دلهره آور را برایتان تعریف کردم در ادامه این جستار به تعریف کوتاهی از فیلم اکشن نگاه خواهیم انداخت و در پی آن خواهیم بود که ارتباط فیلم نوبادی با این تعاریف را پیدا کنیم.
فیلم اکشن یا فیلم حادثهای، یکی از ژانرهای فیلم است که در آن یک یا چند قهرمان اصلی با مجموعهای از درگیریهای فیزیکی، رزمی و جنگی روبرو میشوند. قهرمان اصلی فیلم برای پیروزی باید بر دشمنان خود غلبه کند. دوران رشد فیلمهای گونه پرحادثه بیشتر در دهه ۱۹۷۰ بود. در طول تاریخ این گونه، از بروس لی به عنوان نخستین بازیگری که باعث حرکت و محبوبیت آن شد، یاد میکنند.
درک کلستاد نویسنده سه گانه جان ویک است که بیشتر ایده اصلی فیلمنامه نوبادی را از آن مجموعه گرفته است. به این شکل که آنها را در مخلوط کن قرار داده و حاصل کارش شلم شوربایی است که مشاهده کردید یا خواهید کرد (یا نکنید )).
او نام بزرگی مانند باب ادنک را هم در فیلمنامه بیسر و تهش که هیچ نسبتی با درام ندارد غرق کرده. در این مخلوط کن یک کریستوفر لوید هم اضافه شده است که او هم درین کارزار نقش خود را نمیتواند به خوبی ایفا کند.
کریستوفر لویدِ افسانه ای که شاید با فیلم دیوانه از قفس پرید او را به خاطر بیاورید. او یکی از آن دیوانه های دوست داشتنی تیمارستان بود. باری به عقیده برخی دیگر از مخاطبان و منتقدان سینما کریستوفر لوید نقش سرگرم کنندهای را ایفا کرده است.
نقد فیلم Nobody 2021
من درین فیلم باب اودنکرکی میبینم که غرق در محبوبیت پنج سال اخیر خود است. محبوبیتی که طی این سالها و به واسطه ی نقش آفرینی بی نظیرش در سریال بیریکینگ بد همیشه ثابت بوده. اما او در فیلم هیچکس که یک داستان سرراست و خطی در مورد یک مرد عادی که به جنون میرسد نتوانسته خود را نشان دهد. اکتهایش اگزجره است. ری اکتهایش مصنوعی و باور نکردی است. صحنه های زد و خوردش را هم بهتر است بخندم و از رویش عبور کنم.
در این چنین فیلمها هیچ نیز از یک افتتاحیه قوی بهتر نیست که اتفاقا در فیلم به خوبی اتفاق میافتد. ما با مردی خانواده دار مواجه میشویم که خانه اش را در چهار دقیقه سرقت کرده اند. ازین ایده همه چیز درمیآید از کمدی بگیرید تا اکشن دلهره واقعی که پیشتر به آنها اشاره کردم اما درین فیلم این شروع رویایی با زوالی تدریجی مواجه میشد و در آخر همه چیز به شامورتی بازی هالیوودی بدل میشود.
گویی تمام عوامل فیلم دست به دست هم داده اند که فیلمی ضعیف را روانه بازار سینمای اینروزهای دنیا بکنند که البته تمام قد موفق بوده اند. البته بنده به عنوان نویسنده این مقاله مطمئن هستم این فیلم برای جهان سوم ساخته شده نه برای عُمومِ آمریکاییها.
برای مردمانی که به واسطه دروغهای روز افزون سینمای غرب و القای این حس که:
باشه اگه بدبختی اگه نون نداری اگه تا خرخره زیر قرضی اگه زن و بچت بهت کنایه میزنن اگه بیچاره ای یه روزی میرسه که نوبت توام میشه که خودتو نشون بدی و خدا رو چه دیدی شاید یه روزیم تو ابر قهرمان شدی رفتی با رئیس مافیا ها در افتادی و همه رو تویه چشم به هم زدن نابود کردی.
این حرامزادگیِ هنری که سالهاست در بخش جدی ای از سینمای غرب رواج داد انسان بیچاره شرقی را آرام میکند و اختگی و انفعال را همچون افیونی در رگهای شخص جاری میکند. همچون آن پیرزن دوستداشتی فیلم مرثیهای برای یک رویا که غرق در رویای رفتنش به تاک شو به زوال رسید و در آخر نابود شد.
نقد فیلم Nobody 2021
نقد فیلم Nobody 2021 (هیچکس) ؛ اکشنی فانتزیک با ته مایه های درام از جنس هالیوود
نقد فیلم French Exit (خروج فرانسوی 2020) : چگونگی شکل گرفتن روابط
فیلم ,نقد ,nobody ,یک ,کند ,های ,نقد فیلم ,فیلم nobody ,nobody 2021 ,است که ,که در ,سوپر استارهای ایرانی ,مشکل اساسی هیچکس
درباره این سایت